Ohjeita Vessapassipaikkojen rekryämiseen

Haluatko viedä Vessapassi-tietoisuutta yrityksille ja rekrytoida uusia Vessapassi-paikkoja? Tässä ohjeistusta, kuinka edetä asian kanssa!

Mitä sanoa, kun menen esittelemään Vessapassia?

Esittele asiasi selkeästi. Olisi hyvä tavoittaa joku liikkeen vastaava, tai jos sellaista ei ole paikalla, voi vaihtoehtoisesti muu työntekijä viedä asiaa eteenpäin.

Voit aloittaa keskustelun esimerkiksi kysymällä, onko Vessapassi tuttu asia työntekijälle. Ihmisillä saattaa olla lähipiirissä tuttavia, jotka sairastavat jotakin sairautta, joka aiheuttaa nopeaa tarvetta päästä vessaan. On tärkeää, että yritykset kuulevat, kuinka suurta määrää ihmisiä ajamasi asia eli Vessapassi koskettaa. Näitä faktoja voit esittää keskustelussa, jos haluat:

  • Suomessa on lähes 50 000 IBD-diagnoosin saanutta ihmistä. Tulehduksellisia suolistosairauksia ovat colitis ulcerosa ja Crohnin tauti.
  • Vuosittain noin 3000 sairastuu suolistosyöpään. Lisäksi Suomessa on 23 000, jotka ovat sairastaneet suolistosyövän.
  • Endometrioosia eli kohdun limakalvon pesäkesirottumatautia sairastaa Suomessa noin 200 000 naista. Vaikka kyseessä ei ole suoraan suolistosairaus, voi endometrioosi aiheuttaa suolen toiminnanhäiriöitä. Myös virtsaamishäiriöt ovat mahdollisia, joten vessaan välitön pääseminen korostuu.
  • Tämän lisäksi on tuhansia ihmisiä, jotka sairastavat neurologisia sairauksia tai syöpää, joka aiheuttaa nopeaa tarvetta päästä vessaan.
  • Vessapassin avulla vessaa tarvitsevien on mahdollista päästä lähimpään vessaan välittömästi (esimerkiksi inva-WC:hen, henkilökunnan WC:hen tai maksutta asiakas-WC:hen, vaikkei henkilö olisi juuri silloin asiakkaana).

Jätä liikkeeseen Vessapassi-esite, josta myös muut liikkeen työntekijät voivat tarkemmin lukea Vessapassista. Vessapassitarrojen käyttö on hyvä käydä työntekijän kanssa läpi, sillä tarroja on liikkeen ulko-oveen tai ikkunaan, sekä vessan oveen liimattavia.

Keskustelun esimerkkirunko:

Vessapassin viestinviejä: Hei, olisiko hetki aikaa? Olen vessapassiasialla.

Asiakaspalvelija: Joo, kerro vain!

VV: Vessapassi on tällainen kortti (voi näyttää joko omaa korttia tai materiaaleissa olevaa kuvaa), jonka avulla ihmiset, keiden tarvitsee päästä välittömästi vessaan, pääsisivät maksuttomasti vessaan. Haemme kampanjan avulla mukaan yrityksiä, jotka ottaisivat Vessapassin käyttöön.

AP: Kiinnostaa kyllä, mitä se meiltä vaatii?

VV: Jos haluatte mukaan, teidän olisi hyvä liimata tämä Vessapassitarra oven ikkunaan tai vessan oveen. Henkilökunnasta jokaisen tulisi olla tietoinen Vessapassista. Samalla te saatte ilmaista näkyvyyttä sosiaalisessa mediassa ja yrityksenne lisätään erimeno.fi-karttasovellukseen.

AP: Kuulostaa todella hyvältä! Lähdemme mielellämme tähän mukaan. Liimatkaa vain tämä tuohon oveen.

VV: Kiitos paljon!

Miten voin vakuuttaa yrityksen lähtemään mukaan käyttämään Vessapassia?

Suolisto-ongelmia kohtaavat ei ole ainoita, jotka hyötyvät tästä kampanjasta. Lähtiessään mukaan tukemaan Vessapassia yritykset saavat hyvää ja ilmaista mainosta esimerkiksi sosiaalisessa mediassa (#vessapassi). Asiakkaat (ja suolisto-ongelmaiset) tulevat helpommin juuri heidän liikkeeseensä, koska heillä on varmasti WC-tilat, joihin pääsee tarvittaessa nopeasti.

Koska olemme tekemisisissä yritysten kanssa, tulee huomioon ottaa juuri myynnillinen puoli. Yrittäjät ajattelevat sitä, mitä Vessapassin käyttöönotto heiltä vaatii ja miten he siitä hyötyvät. Heille on hyvä selittää, että ilmaisen näkyvyyden myötä heidän palvelunsa tai tuotteiden kysyntä voi lisääntyä, kun WC-tilojen avoimuutta lisätään.

On tärkeä myös korostaa, että Vessapassin käyttöönotto helpottaa monen ihmisen elämää. Useat suolisto-ongelmaiset eivät uskalla poistua kotoansa, koska pelkäävät vessahädän yllättävän. Yritykselle on hyvä kertoa, että he toimivat hyvän asian puolesta ja laajentavat sairastavien elinympäristöä ottaessaan Vessapassin osaksi liikettään.

Mitä muuta pitäisi tietää?

  • Ota mukaan iloinen ja avoin mieli. Ole ystävällinen, sillä kertomaasi asiaa paremmin ihmiset muistavat asenteesi ja olemuksesi. Hymy saa aina ihmeitä aikaan!
  • Älä pelkää epäonnistumista. Vaikka et saisi onnistunutta vessapassivärväystä heti, yritys saattaa jäädä miettimään osallistumistaan. Lisäksi Vessapassin ja välitöntä vessaan pääsyä vaativien sairauksien tuntemus lisääntyy kerrottuasi yritykselle niistä.
Last modified 25.1.2019