Kampanjaohjeet

Vessapassista puhuminen ja Vessapassimateriaalien jakaminen saattavat tuntua jostakusta jännittävältä. Näiden ohjeiden on tarkoitus lievittää tätä jännitystä ja antaa yleisiä ohjeita siitä, miten tässä tilanteessa voi toimia.

Mitä sanoa, kun menen esittelemään Vessapassia?

Tärkeintä on se, millä tavalla ja äänensävyllä asiat esität. Yritykseen mennessä on hyvä kysyä paikalla olevalta henkilökunnalta kohteliaasti, että olisiko heillä kenties aikaa kuunnella. Olisi myös hyvä tavoittaa joku liikkeen vastaava. Jos sellaista ei ole paikalla, voi vaihtoehtoisesti muu työntekijä viedä asiaa eteenpäin.

Keskustelun voi aloittaa esimerkiksi kysymällä, onko Vessapassi tuttu asia työntekijälle tai onko hän tietoinen toiminnallisia suolisto-ongelmia aiheuttavien sairauksien diagnoosien määrällisestä kasvusta. Ihmisillä saattaa olla lähipiirissä tuttavia, jotka sairastavat jotakin tällaista sairautta. On tärkeää, että yritykset kuulevat, kuinka suurta määrää ihmisiä ajamasi asia eli Vessapassi koskettaa. Näitä faktoja voit esittää keskustelussa, jos haluat:

  • Suomessa on yli 46 000 IBD-diagnoosin saanutta ihmistä. Tulehduksellisia suolistosairauksia ovat colitis ulcerosa ja Crohnin tauti.
  • Vuosittain noin 3000 sairastuu suolistosyöpään. Lisäksi Suomessa on 23 000, jotka ovat sairastaneet suolistosyövän.
  • Endometrioosia eli kohdun limakalvon pesäkesirottumatautia sairastaa Suomessa noin 200 000 naista. Vaikka kyseessä ei ole suoraan suolistosairaus, voi endometrioosi aiheuttaa suolen toiminnanhäiriöitä. Myös virtsaamishäiriöt ovat mahdollisia, joten vessaan välitön pääseminen korostuu.
  • Vessapassin avulla vessaa tarvitsevien on mahdollista päästä lähimpään vessaan välittömästi (esimerkiksi inva-WC:hen, henkilökunnan WC:hen tai maksulliseen yleisö-WC:hen, johon Vessapassin haltijan tulisi päästä ilmaiseksi).
  • Voit kertoa halutessasi lisää Vessapassista, mutta liikkeeseen jätetyistä esitteistä löytyvät tarkemmat tiedot ja toimintaohjeet.
  • Vessapassitarrojen käyttö on hyvä käydä työntekijän kanssa läpi, sillä tarroja on sekä liikkeen ulko-oveen, että vessan oveen liimattavia.
  • Tämän jälkeen voit mainita, että vessapassipaikat linkitetään nimellä erimeno.fi-palveluun.

Keskustelun esimerkkirunko:

Vessapassin viestinviejä: Hei, olisiko hetki aikaa? Olen vessapassiasialla.

Asiakaspalvelija: Joo, kerro vain!

VV: Vessapassi on tällainen kortti (voi näyttää joko omaa korttia tai materiaaleissa olevaa kuvaa), jonka avulla ihmiset, keiden tarvitsee päästä välittömästi vessaan, pääsisivät maksuttomasti vessaan. Haemme kampanjan avulla mukaan yrityksiä, jotka ottaisivat Vessapassin käyttöön.

AP: Kiinnostaa kyllä, mitä se meiltä vaatii?

VV: Jos haluatte mukaan, teidän olisi hyvä liimata tämä Vessapassitarra oven ikkunaan tai vessan oveen. Henkilökunnasta jokaisen tulisi olla tietoinen Vessapassista. Samalla te saatte ilmaista näkyvyyttä sosiaalisessa mediassa ja yrityksenne lisätään erimeno.fi-karttasovellukseen.

AP: Kuulostaa todella hyvältä! Lähdemme mielellämme tähän mukaan. Liimatkaa vain tämä tuohon oveen.

VV: Kiitos paljon!

Miten voin vakuuttaa yrityksen lähtemään mukaan käyttämään Vessapassia?

Suolisto-ongelmia kohtaavat ei ole ainoita, jotka hyötyvät tästä kampanjasta. Lähtiessään mukaan tukemaan Vessapassia yritykset saavat hyvää ja ilmaista mainosta esimerkiksi sosiaalisessa mediassa (#tarroitakesälomasi) ja erimeno.fi-palvelussa. Asiakkaat (ja suolisto-ongelmaiset) tulevat helpommin juuri heidän liikkeeseensä, koska heillä WC-tilat ovat esteettömiä. Koska olemme tekemisisissä yritysten kanssa, tulee huomioon ottaa juuri myynnillinen puoli. Yrittäjät ajattelevat sitä, mitä Vessapassin käyttöönotto heiltä vaatii ja miten he siitä hyötyvät. Heille on hyvä selittää, että ilmaisen näkyvyyden myötä heidän palvelunsa tai tuotteiden kysyntä voi lisääntyä, kun WC-tilojen esteettömyyttä lisätään. Hyvä palaute juoksee kylillä yhtä nopeasti kuin huonokin.

On tärkeä myös korostaa, että Vessapassin käyttöönotto helpottaa monen ihmisen elämää. Useat suolisto-ongelmaiset eivät uskalla poistua kotoansa, koska pelkäävät vessahädän yllättävän. Yritys pitää saada vakuutettua, että he toimivat hyvän asian puolesta ja laajentavat sairastavien elinympäristöä ottaessaan Vessapassin osaksi liikettään.

Mitä muuta pitäisi tietää?

  • Ota mukaan iloinen ja avoin mieli. Ole ystävällinen, sillä kertomaasi asiaa paremmin ihmiset muistavat asenteesi ja olemuksesi. Hymy saa aina ihmeitä aikaan!
  • Älä pelkää epäonnistumista. Vaikka et saisi onnistunutta vessapassivärväystä heti, yritys saattaa jäädä miettimään osallistumistaan. Lisäksi Vessapassin ja välitöntä vessaan pääsyä vaativien sairauksien tuntemus lisääntyy kerrottuasi yritykselle niistä.
  • Nauti kesälomastasi! 🙂
Last modified 29.5.2017