IBD-viikko 2020

IBD-viikolla lisätään tietoisuutta IBD:stä sekä muistutetaan, etteivät kaikki sairaudet näy ulospäin. IBD-viikkoa vietetään vuosittain 1.–7. joulukuuta.

IBD, eli tulehdukselliset suolistosairaudet Crohnin tauti ja colitis ulcerosa yleistyvät edelleen voimakkaasti Suomessa, sillä joka vuosi yli 2 000 saa IBD-diagnoosin. Sairauden esiintyvyys on maassamme yksi maailman suurimpia, ja IBD:stä on tulossa suomalaisten uusi kansantauti, sillä sairastuneita on jo 52 000.

Mitä on IBD? Tutustu aiheeseen eri teemaisilla videoilla >>, tai kuuntele Suoli Suorana -podcastia Spotifyssa tai SoundCloudissa!

Vuoden 2020 kampanjatiedot päivitetään tälle sivulle syksyn aikana. IBD-viikkoon liittyvissä asioissa, myös mediakontaktien osalta, voit olla yhteydessä viestintäpäällikkö Renja Nikulaan, renja.nikula(a)ibd.fi.

Seuraa viikkoa somessa #ibdviikko #ibdfi!

Osaa vuoden 2020 IBD-viikosta ovat tukemassa AbbVie, Coloplast oy, Ferring Lääkkeet oy, Medans oy, Pfizer oy, Takeda oy sekä Tillotts Pharma ab. Kiitos tuestanne!

IBD-viikolla 2020 valaistavia kohteita (lista päivittyy):

  • Kuopio, Matkus Shopping Center.
    Kohde valaistaan 1.-7.12. Someta kuva, käytä #ibdfi #ibdviikko #kuopio @matkus_shopping_center
  • Järvenpää, Kolmisointu.
    Kohde valaistaan 1.-7.12. Someta kuva, käytä #ibdif #ibdviikko #järvenpää #kolmisointu
  • Tampere, Särkänniemen Näsinneula.
    Kohde valaistaan 1.12. Some kuva, käytä #ibdfi #ibdviikko @sarkanniemi
  • Lappeenranta, kaupungintalo.
    Kohde valaistaan torstaina 3.12. Someta kuva, käytä #ibdfi #ibdviikko #lappeenranta
  • Turku, Kirjastosilta. Tutustu kohteeseen täällä >>
    Kohde valaistaan perjantaina 4.12. Someta kuva, käytä #ibdfi #ibdviikko #turku #turkutekeehyvää #kissmyturku

Aiemmin toteutettua

Vuonna 2019 IBD-viikko oli näyttävämpi kuin koskaan, kun Särkänniemen Näsinneula, Tampereen Sähkölaitoksen Naistenlahden voimalaitos, Tammerkosken keskiputous, Helsingin kaupunginteatteri, Turun kaupungin Kirjastosilta, Kaarinan kaupungin Kaarina-talo, Kotkan Sapokan puisto, Järvenpään Kolmisointu ja Seinäjoen seurakunnan Lakeuden risti valaistiin viikon aikana violetiksi. Viikon aikana IBD-tietoisuus oli näkyvillä myös HSL:n raitiovaunu- ja metroliikenteessä, sekä Onnibusseissa valtakunnallisesti.

Lisäksi järjestimme tempauksen Kampin keskuksessa, tapasimme ihmisiä TAYS Keskussairaalassa ja levitimme IBD-tietoisuutta valtakunnallisesti koko viikon ajan, myös median välityksellä.

Vuoden 2019 IBD-viikon aikana oli ensikertainen tilaisuus lahjoittaa myös IBD-tutkimukselle yhdessä Tampereen Lastenklinikan Tuki ry:n kanssa järjestetyn lahjoituskampanjan kautta. Tuotot ohjattiin lyhentämättöminä IBD-tutkimukseen sekä IBD:tä sairastavien lasten perheille vertais- ja virkistystoimintaan TAYS:issa.

Osaa IBD-viikon tapahtumista tukivat lääkeyhtiöt Pfizer ja Takeda. Vuoden 2019 IBD-viikon tiedotteen voit lukea täältä >>, ja näet kaikki mediaosumat IBD-viikon 2019 ajalta täältä >>

Vuonna 2018 pyöri mainosvideoita Helsingissä raitiovaunujen ja metrojen mainostauluilla siitä, että IBD on näkymätön sairaus, ja että lähes yksi sadasta suomalaisesta sairastaa IBD:tä. Finnkinon elokuvateattereissa suurissa kaupungeissa elokuvanäytöksen alussa 30 sekunnin video, joka avasi IBD:tä sairastavan arkea.
1.12. Näsinneula Tampereen Särkänniemessä valaistiin lilaksi. Crohn ja Colitis ry sekä Takeda oy toteuttivat IBD-viikon alla kyselyn sosiaalisessa mediassa IBD:tä sairastaville. Kyselytutkimuksen tulokset löydät täältä. Sosiaalisen median kanavat aktiivisessa käytössä #ibdviikko ja #ibdfi, Facebookissa profiilikuviin sai lisätä kehyksen. IBD-viikolla Kainuun Liikunta ilmoitti lahjoittavansa osan VuokattiHiihdon osallistumismaksutuotoista perheiden sporttilomaan Vuokatissa.

Vuonna 2017 Crohn ja Colitis ry ja Takeda Oy haastoivat neljä suomalaista testaamaan kahdeksi päiväksi, millaista elämä voisi olla IBD:n kanssa. Kampanja toteutettiin mobiilisovelluksen, erilaisten tehtävien ja roolileikkien avulla. Kampanjaan osallistuvat ravitsemusterapeutti Hanna Partanen, bloggaajat Kira Tiivola ja Jenny Belitz-Henriksson sekä IBD-potilaan äiti. Heidän kokemuksiaan kokeilusta on nähtävänä ibd.fi-sivustolla. Videoita julkaistiin sosiaalisen median kanavissa pitkin viikkoa. Voit katsoa videot yhdistyksen YouTube-kanavalta.

Vuonna 2017 jaettiin myös infografiikkaa, joka on toteutettu yhteistyössä AbbVien kanssa. Näet infografiikan tästä >>

Vuonna 2014 jääkiekkoilijat kuvasivat Vessapassi- ja IBD-videoita IBD-viikolle. Voit katsoa ne tästä >>