IBD-viikko

IBD-viikolla lisätään tietoisuutta IBD:stä sekä muistutetaan, etteivät kaikki sairaudet näy ulospäin. IBD-viikkoa vietetään vuosittain 1.–7. joulukuuta.

IBD, eli tulehdukselliset suolistosairaudet Crohnin tauti ja colitis ulcerosa yleistyvät edelleen voimakkaasti Suomessa, sillä joka vuosi yli 2 000 saa IBD-diagnoosin. Sairauden esiintyvyys on maassamme yksi maailman suurimpia, ja IBD:stä on tulossa suomalaisten uusi kansantauti, sillä sairastuneita on jo yli 50 000.

Mitä on IBD? Tutustu aiheeseen eri teemaisilla videoilla >>, tai kuuntele Suoli Suorana -podcastia Spotifyssa tai SoundCloudissa!

Vuonna 2019 IBD-viikko on näyttävämpi kuin koskaan!
Ainakin Särkänniemen Näsinneula, Tampereen Sähkölaitoksen Naistenlahden voimalaitos, Tammerkosken keskiputous, Helsingin kaupunginteatteri, Turun kaupungin Kirjastosilta ja Kaarinan kaupungin Kaarina-talo valaistaan violetiksi IBD-viikon startiksi 1.12.! Kotka ottaa osaa IBD-viikkoon valaisemalla Sapokan puiston violetiksi 2.-4.12., ja Seinäjoen seurakunnan Lakeuden risti on valaistu keskiviikkona 4.12.

Lisäksi järjestämme tempauksen pääkaupunkiseudulla maanantaina 2.12., tapaamme ihmisiä TAYS Keskussairaalassa keskiviikkona 4.12., ja levitämme IBD-tietoisuutta valtakunnallisesti koko viikon ajan, myös median välityksellä.

IBD-viikon aikana on ensikertainen tilaisuus lahjoittaa myös IBD-tutkimukselle. Tulemme toteuttamaan loppuvuodesta yhdessä Tampereen Lastenklinikan Tuki ry:n kanssa lahjoituskampanjan, jonka tuotot ohjataan lyhentämättöminä IBD-tutkimukseen sekä IBD:tä sairastavien lasten perheille vertais- ja virkistystoimintaan TAYS:issa. Tästä lisätietoja tulossa myöhemmin!

Seuraa viikkoa somessa #ibdviikko #ibdfi !

IBD-viikkoon liittyvissä asioissa, myös mediakontaktien osalta, voit olla yhteydessä viestintäpäällikkö Renja Nikulaan, renja.nikula(a)ibd.fi.

 

Aiemmin toteutettua

2018
Mainosvideoita Helsingissä raitiovaunujen ja metrojen mainostauluilla siitä, että IBD on näkymätön sairaus, ja että lähes yksi sadasta suomalaisesta sairastaa IBD:tä. Finnkinon elokuvateattereissa suurissa kaupungeissa elokuvanäytöksen alussa 30 sekunnin video, joka avasi IBD:tä sairastavan arkea.
1.12. Näsinneula Tampereen Särkänniemessä valaistiin lilaksi. Crohn ja Colitis ry sekä Takeda oy toteuttivat IBD-viikon alla kyselyn sosiaalisessa mediassa IBD:tä sairastaville. Kyselytutkimuksen tulokset löydät täältä. Sosiaalisen median kanavat aktiivisessa käytössä #ibdviikko ja #ibdfi, Facebookissa profiilikuviin sai lisätä kehyksen. IBD-viikolla Kainuun Liikunta ilmoitti lahjoittavansa osan VuokattiHiihdon osallistumismaksutuotoista perheiden sporttilomaan Vuokatissa.

Vuonna 2017 Crohn ja Colitis ry ja Takeda Oy haastoivat neljä suomalaista testaamaan kahdeksi päiväksi, millaista elämä voisi olla IBD:n kanssa. Kampanja toteutettiin mobiilisovelluksen, erilaisten tehtävien ja roolileikkien avulla. Kampanjaan osallistuvat ravitsemusterapeutti Hanna Partanen, bloggaajat Kira Tiivola ja Jenny Belitz-Henriksson sekä IBD-potilaan äiti. Heidän kokemuksiaan kokeilusta on nähtävänä ibd.fi-sivustolla. Videoita julkaistiin sosiaalisen median kanavissa pitkin viikkoa. Voit katsoa videot yhdistyksen YouTube-kanavalta.

 

Vuonna 2017 jaettiin myös infografiikkaa, joka on toteutettu yhteistyössä AbbVien kanssa. Näet infografiikan tästä >>

Vuonna 2014 jääkiekkoilijat kuvasivat Vessapassi- ja IBD-videoita IBD-viikolle. Voit katsoa ne tästä >>

Last modified 8.11.2019